Lekker lezen doe je in de trein
Treinen vervoeren mensen, vuilniswagens halen afval op. Maar die rijdende voertuigen kunnen zoveel meer!
Deze week reisde één van ons met de trein naar Den Haag. Hij stapte in de gezellig versierde trein met het opschrift “lekker lezen doe je in de trein.” Op zijn bestemming liep hij langs de trein en las enkele opschriften. Hij vond het leuk en werd er vrolijk van en besloot zelfs even terug te lopen om enkele foto’s te maken. We spraken hier samen over en waren het erover eens. Dit is een heerlijke manier om het lezen onder de aandacht te brengen. En wat goed ook van de NS en de CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) om de trein op deze manier te benutten.
Waar zit hier de knik?
We zijn vaak doelgericht. De kerntaak van de NS is het vervoeren van reizigers van de ene naar de andere plaats. Maar als je creatief denkt zet je verrijkingstechnieken in. In dit geval heeft de NS nagedacht over de vraag: hoe kunnen we ons product – reizigers vervoeren – extra lading meegeven? In dit geval een intellectuele lading: leesbevordering. De trein als voertuig om het lezen te promoten. Dit concept is verder uitgewerkt. Rijdende leespromotie is al leuk. Nog leuker wordt het om de trein ook werkelijk te gebruiken als leesbevorderaar.
Op de website Tijd voor lezen lees je hoe dat gebeurt. Heb je al gestemd op de NS publieksprijs voor het beste boek in 2017? https://www.ns.nl/uitgelicht/tijd-voor-lezen/ns-en-tijd-voor-lezen.html
De verrijkingstechniek werkt als volgt. Neem je basisproduct als uitgangspunt. Stel vervolgens gerichte vragen om te schaven aan je product:
- Kunnen we ons product combineren met iets anders? (leesbevordering)
- Kunnen we ons product aanpassen voor een andere doelgroep? (de graffititrein)
- Kunnen we de trein nieuw nut geven (de Olympische trein)?
- Kunnen we de trein rendabeler maken? (een oranje trein met een bank als sponsor)
Het inzetten van de verrijkingstechniek biedt kansen om het product sterker te maken, omdat er allerlei verschillende perspectieven worden geïntroduceerd. En veel van die kijkrichtingen leiden tot niets, maar door ze in te zetten ga je vanzelf meer kansen zien. En juist dat is het doel van creatief denken. Een deur ontdekken, terwijl je denkt dat je naar een muur kijkt!